Parafia Rzymskokatolicka - Bazylika Mniejsza w Prostyni
                            (diecezja drohiczyńska)

18 sierpnia 2017 roku o godz. 4.30 grupa pielgrzymów z Prostyni i okolic wyruszyła na kolejną trasę pielgrzymko-wycieczki, która tym razem wiodła przez Zamość, Lwów, Olesko, Podhorce i Żółkiew. Organizatorem wyjazdu była Pani Barbara Wojciechowska, a naszym opiekunem duchowym Ks. Łukasz Suszko.

Po dotarciu do Zamościa dołączył także do naszej grupy przewodnik Pan Robert Kowalski. Po Mszy św. sprawowanej przez Ks. Łukasza w Katedrze Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła wyruszyliśmy na zwiedzanie tego urokliwego miasta. Podziwialiśmy m. in. Stare Miasto (wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO), zabytkowe kamienice i Ratusz, Pałac Zamoyskich, taras widokowy nad Batalionem VII oraz przeszliśmy podziemną trasą turystyczną. Następnie wyruszyliśmy na kolejny etap naszej wyprawy. Pomimo docierających do nas informacji o różnych możliwościach komplikacji przy przekraczaniu granicy polsko-ukraińskiej, nasza odprawa przebiegła szybko i sprawnie. Już w godzinach popołudniowych dotarliśmy do Lwowa – miasta położnego na granicy Roztocza i Wyżyny Podolskiej. Podczas prawie trzydniowego pobytu
w tym pięknym mieście mieliśmy okazję zobaczyć i zwiedzić wiele cennych zabytków m.in.: Stare Miasto z licznymi zabytkowymi kamienicami, Katedrę Łacińską (z kaplicą Boimów), Katedrę Ormiańską, Cerkiew Wołoską, Teatr Opery i Baletu, pomnik Adama Mickiewicza, Politechnikę Lwowską, Uniwersytet Lwowski, Cmentarz Łyczakowski z grobami m.in. Konopnickiej, Zapolskiej, Grottgera, Ordona, cmentarz Orląt Lwowskich. Wyruszyliśmy także do Oleska, aby zwiedzić zamek Sobieskich i Rzewuskich, a także podziwialiśmy architekturę zespołu zamkowego w Podhorcach obejmującą pałac Sanguszków, Kościół św. Józefa. W niedzielę 20 sierpnia po mszy św. oraz po zwiedzaniu Lwowa udaliśmy się do Żółkwi – miasta rezydencji rodziny Żółkiewskich, gdzie po obiedzie spacerowaliśmy po mieście. Był to ostatni punkt naszej pielgrzymko-wycieczki. Pełni wrażeń i emocji wyruszyliśmy w drogę powrotną. Po kilkugodzinnej podróży, urozmaiconej wspólną modlitwą i śpiewem wróciliśmy do Prostyni w godzinach nocnych. Może trochę zmęczeni, ale jednocześnie pełni nowych wspomnień i bogatsi o nowe przeżycia … A wśród pielgrzymów rozbrzmiewało jedno pytanie: gdzie i kiedy wyruszamy na kolejną trasę naszego wspólnego pielgrzymowania? To jedynie potwierdza, że nasza wspólna wyprawa po raz kolejny spełniła nasze oczekiwania. Pozwoliła nie tylko na miłe spędzenie wspólnego czasu, ale także wzbogaciła naszą wiedzę o pięknych regionach Polski i Ukrainy.